Dit is hoe jij wél de juiste kandidaten vindt voor jouw vacature

Nederland onthaalt een economische crisis, waarbij reorganisaties leiden tot gedwongen ontslagen. Een verlies voor getroffen werklozen, maar winst voor talloze openstaande vacatures. Worden voortaan al jouw vacatures ingevuld door deze werkzoekenden? Nee, helaas moet ik je teleurstellen. In mijn blog deel ik dé tips hoe jij wel alsnog (geschikte) kandidaten vindt.

Krapte op arbeidsmarkt voorbij

Uit verschillende bronnen vernam ik dat de krapte op de arbeidsmarkt lichtelijk afneemt. Daar kan ik mij zeker in vinden. Een gering deel van openstaande vacatures wordt inderdaad wat gemakkelijker in 2023 vervuld. Echter bokst deze kleine invulling nooit en te nimmer op tegen het bijzonder grote aantal openstaande vacatures. Dat de krapte op de arbeidsmarkt nabij zou zijn, sluit ik daarom bij deze volledig buiten.

Vacatures met nadruk op vakinhoudelijke kennis

De lichte stijging in werkzoekenden is dus niet jouw oplossing voor het werven en selecteren van een geschikte kandidaat. Of beter gezegd: überhaupt kandidaten. Want, in hoeverre is selecteren mogelijk als al weinig geïnteresseerden reageren? Wellicht komt het door jouw type vacature. Uit mijn jarenlange ervaring weet ik dat een functie, waarin veel vakinhoudelijke kennis wordt gevraagd, weinig belangstellenden kent. De comfortzone voor vakmensen bestaat namelijk uit hun huidige baan, waar alles zeker in lijkt te zijn. Daarbij verschilt de werkgerelateerde inhoud nauwelijks bij een andere job. Hier ligt de nadruk op aanwezige kennis en ervaring.

Vacatures met nadruk op persoonlijkheid en groei

Welke soort kandidaten win jij dan wel voor jouw werving en selectie? Denk eens aan functies die je uitnodigen om een volgende stap te maken in jouw loopbaan. Bijvoorbeeld van junior naar senior professional of een vervolgstap richting management of directie. Persoonlijke groei en zelfontwikkeling zijn eenmaal super trending. Dit is lang niet altijd mogelijk bij een organisatie waar iemand momenteel werkt. Voor jou dé kans om dit op te nemen in jouw vacature, voor een groter succes.

Werklozen versus werkzoekenden

Daarnaast is het aantal werklozen weliswaar gering, maar dit betekent niet dat het aantal werkzoekenden laag is. In tegendeel zelfs. Uit eigen onderzoek van afgelopen half jaar via LinkedIn, blijkt dat ruim 60% (!) van de commerciële mensen openstaat voor een functie bij andere organisaties. Dit betekent dat het vervullen van jouw vacature weer een stuk dichterbij komt, mits je de juiste wervingscampagne inzet.

Wervingscampagne

Momenteel zie ik dat veel bedrijven met hagel schieten, als zij een wervingscampagne opzetten. Dit zorgt niet voor veel kandidaten, maar juist voor veel irritatie. Focus op kwaliteit is daarom mijn recept.

Met een kwalitatief goede campagne kom jij sneller tot het vervullen van jouw vacature. Dit ervaar ik dan ook dagelijks in mijn praktijk.

Zo’n wervingscampagne begint met het beantwoorden van de volgende vragen:

  • Over welke kennis, ervaring, werk- en denkniveau, persoonlijkheid en motivatie moet iemand echt beschikken om succesvol te zijn in de functie en binnen jouw organisatie?
  • Waar bevindt deze doelgroep zich en hoe gaan wij hiermee in contact komen?
  • Wij stellen eisen, maar wat hebben wij geïnteresseerden concreet te bieden? Wat maakt het leuk en interessant om bij ons te komen werken in deze functie?
  • Staan we open voor iedereen of sluiten we (onbewust) kandidaten uit?
  • Hoe richten wij de procedure in om goed te selecteren en geen goede kandidaten te verliezen aan andere werkgevers?

MOResult maakt werk van groei

Ondanks het gering aantal werklozen zijn er voldoende geïnteresseerden in een andere baan. Juist nu! Focus niet op de aanwezigheid van vakinhoudelijke kennis, maar leg de nadruk op persoonlijkheid en groei. Groei die geïnteresseerden niet kunnen maken bij hun huidige werkgever. Dit in combinatie met mijn tips voor een goede wervingscampagne geven jou hopelijk positieve vooruitzichten en helpen jouw groeiplannen te realiseren.

Meer weten of direct samen met MOResult aan de slag?

Dit bericht delen