Waar let je op bij de selectie van een recruitmentbureau?

Recruitmentbureaus schieten weer als paddenstoelen uit de grond.  En er waren er al velen. En natuurlijk willen ze je allemaal graag helpen bij het invullen van vacatures in de huidige krappe arbeidsmarkt. Zie jij door de bomen het bos nog? Een goede selectie is zinvol. De volgende 10 punten kun je gebruiken voor een goede selectie:

  1. No Cure No Pay werkt veelal niet in een krappe arbeidsmarkt. Niemand gaat nu eenmaal zonder vergoeding veel werk voor je verzetten. En een krappe arbeidsmarkt vraagt om veel inzet en expertise van recruiters. En dat is nu eenmaal niet gratis. 
  2. Laat je niet verleiden met loze beloftes. Iedereen die zegt dat het gemakkelijk is om goede kandidaten te vinden, kent de huidige markt helaas niet goed genoeg.
  3. Gaat men volgzaam met jouw boodschappenlijstje (functieprofiel) aan de slag of analyseert de consultant van het recruitmentbureau zorgvuldig samen met je wat je minimaal nodig hebt om beoogde resultaten in de functie te behalen? Komen ze met adviezen om de doelgroep op een verantwoorde manier groter te maken, waardoor de kans op succes toeneemt?
  4. Durf om referenties te vragen. Een goed bureau heeft vele goede referenties. En een goede recruitmentconsultant heeft ze zeker!
  5. Kies voor een recruitmentpartner die jouw organisatie gaat versterken, en niet alleen verzwaren. Begrijpt jouw partner jouw business en bedrijfscultuur ook echt? Wordt met de invulling van de vacature een boost gegeven aan jullie groeiplannen of neemt alleen de loonsom toe?
  6. Kies voor een bureau dat volledig transparant werkt. Inzicht in alle reacties van kandidaten en een resultatenoverzicht van de ingezette media en andere wervingskanalen zijn voor het ene bureau de normaalste zaken van de wereld en voor andere bureaus zeer ongebruikelijk. Kun je leren van de samenwerking of wordt alle informatie afgeschermd?
  7. In de huidige markt gaat het vooral om het interesseren van latente baanzoekers. Staar je dus niet blind op een bureau dat schermt met een groot netwerk van door jou gewenste specialisten. In contact komen met de juiste kandidaten is tegenwoordig niet meer zo moeilijk sinds we bijna allemaal actief zijn op social media. Bepalend voor succes is om de leden van jouw doelgroep te interesseren om kennis te nemen van de inhoud van jouw vacature en hen vervolgens te motiveren om ook te solliciteren. Conversie is het toverwoord in de huidige markt. 
  8. Bepaal goed vooraf waar jij het bureau voor nodig hebt en maak daar goede afspraken over. Ondersteuning bij zowel de werving als de selectie of doen jullie een deel van dit proces liever zelfstandig? Wanneer je alleen een wervende vacaturetekst of een aantal uren Search wilt inkopen, is dit ook mogelijk. En voor alles wat je zelf doet, krijg je ook geen factuur! Een prima kans om met een beperkt budget toch samen te werken met een expert in recruitment.
Dit bericht delen